Pages

Friday 27 January 2012

penarikan diri sebagai ADMIN blog SHAKS BITES,,


assalamualaikum w.b.t,,

sebelum saya memulakan coretan dalam entry pada kali ini,,saya ingin memohon maaf kepada pengetua,,guru-guru,,pelajar SHAKS serta admin-admin blog ini kerana telah membuat entry yang sangat tidak formal,,maaf sekali lagi,,

saya,,seperti yang sudah sedia maklum,,mengisytiharkan penarikan diri sebagai admin blog ini kerana saya akan berpindah ke sekolah lain,,NAMUN,,saya tetap akan membantu rakan-rakan saya yang lain jika ada yang boleh saya bantu,,ape ke jenis ayat daaa,,tapi,,siapa lah saya dalam dunia blogger nieh,,admin-admin lain lebih pintar berblogging daripada saya,,

terima kasih kepada pengetua,,kerana memberi peluang kepada kami untuk buat blog sekolah,,

kepada guru-guru,,saya,,wakil batch 96,,ingin mengucapkan tahniah kepada semua guru-guru di SHAKS kerana telah berjaya mendidik kami sehingga kami menjadi insan yang berjaya dalam MEDAN PERANG PMR,,kami juga ingin memohon ribuan kemaafan dari hujung rambut hingga hujung kaki jika kami talah melukakan hati cikgu,,cikgu,,tolong halalkan segala ilmu yang telah dicurahkan kepada kami,,tanpa cikgu semua,,siapalah kami,,


kepada rakan-rakan,,saya minta maaf banyak-banyak ea,,kalau ada terkutuk-terkatak,,termengumpat belakang,,tersakitkan hati korang semua,,maaf ea,,saya tak sengaja laa,,

admin-admin blog SHAKS BITES,,teruskan usaha korang semua okay,,rajin-rajin laa update blognye,,rase-rase aok laa,,ade 2 orang budak berulang jadi admin blog nieh,,takkan seminggu sekali pun tak boleh,, >____<,,jangan sebab aku tak suruh korang semua maleh nak buat entry,,aku memang suka suruh orang,,maaf lagi sekali,,sebab buat blog nieh macam blog aku snediri,,

blog nieh akan tetap saya kunjungi,,saje,,buat hilang rindu,,

okay laa,,papai,,assalamualaikum readers,,

Monday 16 January 2012

ENGLISH DAY

Assalamualaikum salam 1 Malaysia!
 Harap anda tidak jemu untuk mendengar isi cerita SHAKSBITES untuk kali ini! :)

New SHAKS World telah dilancarkan sejak awal tahun lagi pada minggu pertama 2012. Justeru,pelbagai program untuk para pelajar dan guru telah dirancang dari awal tahun lagi! Bermula tahun ini juga,SHAKS buat julung-julung kalinya mengambil inisiatif baru dengan menggunakan media sebagai salah satu bentuk penyampaian kepada para pelajar, Pelancaran minggu bahasa Inggeris terlebih dahulu mengambil kedudukan pada 16 Januari 2012.

Mengambil iktibar dari sekolah-sekolah ternama,yang menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa pertuturan di sekolah,SHAKS dengan rasminya melancarkan ''Tuesday is an English Day'',di mana para pelajar dan guru berganding bahu bertutur dalam bahasa Inggeris di SHAKS.

Sir Arman sebagai guru bahasa Inggeris telah berdamping dengan para pelajar untuk menarik minat mereka bertutur dalam bahasa Inggeris. Meskipun,para pelajar masih kekok untuk menggunakan bahasa ini dalam perbualan , dengan pelancaran 'Tuesday is an English Day' maka pelajar dapat mengambil peluang ini sebagai titik permulaan untuk bertutur dengan fasih selain memantapkan lagi pengunaan nahu bahasa Inggeris. 

''Everyone starts from the bottom,before they can finally speak fluently.''-Sir Arman Tojid.(SPM English teacher)

Di samping penarikan dan pendekatan yang hebat oleh Sir Arman, pelajar & guru juga dihidangkan dengan sketsa menarik oleh pelajar Form 5.


A take of a comedy drama by Form 5 students.
Hilarious and enjoying yet conducive to our culture. It doesn't contained any offence to the audience.

Sunday 15 January 2012

First Lego League

 Bertempat di University Taylor di Subang,pasukan sekolah SHAKS telah menghantar seramai 10 orang pelajar dan 2 orang guru untuk menyertai pertandingan FLL. 
What's FLL? 
FLL stands for First Lego League where each team need to do 3 task. First task is do the mission given, second is represent their research on their food factor and lastly core values where each member need to cooperate with each other. The 7 important thing in FLL is:

1. We are a team
2. We do the work to find solutions with guidance from our coaches and mentors
3. We honor the spirit of friendly competition
4. What we discover is more important than what we win
5. We share our experiences with others
6. We display Gracious Professionalism in everything we do
7. We have fun
       
From a problem that we've got,we have to perform the best solution together. From FLL we learn to have a better teamwork with each members besides we learn an exciting adventure than no one knows other than ourselves. It's like Hobit from the movie of if I'm not mistaken The Chronicles of Narnia. Like our guidance ,Sir Arman says, ''You are like hobbits.You went to an exciting and adventurous experience,but when you came home,people know nothing of your experience.''.No one knows your real adventure unless you shared with others.Hence, I want to take this opportunity to encourage SHAKSian build your own talent and pursue your goal to the end. Get up if you fall,even if it is suffocating ,this is not the end of world,there are other ways. 

For our school,this is our first time entering this competition. We started to train for about a month. Our school is under SASBADI.


For this moment,we would like to apologise to the school as we couldn't achieve any awards in this competition. It's sad yet frustrating. But we honor the school as the corroborate of  Robotuner 14. We thank to our school and guidance(Sir Arman, Mr.Abdullah, Teacher Norlita) for letting us join the competition and make lots of sweet fragrant memories with the members.There is still next year!




Saturday 7 January 2012

PELANCARAN ProKAS

Apakah PROKAS? 
PROKAS ialah Program Kecermelangan Akademik Sekolah di SHAKS. Motif utama program ini dilaksanakan adalah untuk mencapai misi sekolah. Selaras dengan itu,para pelajar harus berusaha untuk emncapai kejayaan dalam bidang akademik di samping kokurikulum. Pelbagai aktiviti yang telah dimuatkan dalam PROKAS antaranya, 'repeated test' bagi pelajar yang gagal,sistem SAP bagi 'kick in' markah secara online,bengkel bagi subjek-subjek,ceramah dari pakar,pengelasan pelajar mengikut gred,kelas tambahan,pelaksanaan guru muda/study group dan sebagainya.

Di samping akademik pengetua juga menitikberatkan rohaniah pelajar. Justeru,para pelajar lebih bergiat dalam aktiviti berkaitan surau. Bak kata pengetua,''rohani dan intelek semestinya seimbang untuk menjadi pelajar yang cemerlang''. Pelbagai prasarana yang baru dan selesa telah diadakan bagi menyesuaikan para pelajar belajar dalam keadaan yang bersih,ceria dan menenangkan. Dengan itu,para pelajar dapat menimba ilmu dalam keadaan yang baik. Dalam pelancaran PROKAS,pelajar juga mengangkat tangan ,berikrar untuk berusaha bersungguh-sungguh mencapai kecermelangan akademik di sekolah .